본문 바로가기
지난영화제/제 14회 제주여성영화제

섹션 2. 여성, 길을 나서다 / Section 2. Women Venturing Out

by JJWFF 2013. 8. 22.

섹션 2: 여성, 길을 나서다 / Section 2. Women Venturing Out

 

1. 내가 깨어날 때 / When I Wake

 

 MexicoDrama201210 mins 

Lang. Non-English Sub. Korean, English

 Sep, 27th (Fri), 19:00

 키워드: 모녀 관계, 죽음, 질병, 멕시코 단편

 

항암치료를 받는 아이린과 그녀의 곁을 지키고 싶어하는 딸 마리아. 그러나 아이린은 끝내 딸의 도움을 거절한다. 질병의 무게는 무거 움을 덜어보고자 던지는 아이린의 짧은 농담과 모녀가 거울을 통해 나누는 엷은 미소 속으로 흩어졌다 다시 모여 가라앉는다. 일상을 나누는 모녀의 시간, 독립적이면서도 친밀한 모녀 관계에 대한 사유가 돋보인다. [홍소인]

 

Irene is receiving treatments for cancer, and her daughter María wants to stay by her side. However, Irene refuses María's help. The weight of Irene's disease is lightened by Irene's silly jokes, made in an attempt to break the silence between them, and also through the thin smiles they share in the mirror, but the weight of the disease always returns and sinks down. The time the mother and daughter share together in their daily life and the director's thoughts about the independent, yet intimate, relationship between the mother and daughter vividly stand out in the film. [HONG So-in]

 

<감독> 오아메 에스까밀라 델 아레날

멕시코 출신의 감독 요아메 에스까밀라 델 아레날은 2007년 단편영화 <더러운 옷>를 연출하였으며, <내가 깨어날 때>2012년 밴쿠버국제영화제에 상영된 바 있다.

배급 서울국제여성영화제

 

<Director> Yoame ESCAMILLA DEL ARENAL

Director of Mexican origin. She has been directed the short film Dirty Clothes (2007) and When I Wake(2012) which was shown at the Vancouver International Film Festival.

 

 

2. 짝을 찾아서 / After Ucok

 

 

 Indonesia Drama201279 mins 

Lang. Non-English Sub. Korean, English

 Sep, 27th (Fri), 10:30

 

 키워드: 코메디, 여성감독, 영화산업, 모녀, 가족, 짝찾기

 

비평과 흥행에서 그럭저럭 인상적인 결과를 얻은 여성감독 글로리아는 두 번째 영화의 투자를 받기 위해 고군분투하고 있는 한편, 집에서는 결혼을 종용하는 엄마와 매번 다툰다. 강의 아르바이트를 하고 친구의 DVD 가게에서 노닥거리고 투자자의 요구에 따라 시나리오를 고쳐 쓰는 영화 속의 글로리아는 동시대 고학력, 고스펙 비혼 문화백수 여성 혹은 그 여성들을 꿈꾸는 아시아 대도시 여성들에게 쉽게 공감의 대상이 된다. 각본과 감독을 겸한 삼마리아 시만준딱은 여기 에 글로벌 대중문화의 코미디, 드라마 문법들을 구겨 넣고 살짝 비튼다.

영화의 원제인 의 ‘Ucok’은 인도네시아 에스닉 그룹 중 하나인 바탁 인종의 남성을 가리킨다. 한국 관객들 에게 온전히 전달되기는 힘들겠지만 글로리아의 겪는 갈등 중 하나는 인도네시아의 복잡한 인종구성과 갈등도 바탕이 되어 있다. 영화의 내용처럼 <짝을 찾아서>도 관객들과 함께하는 대대적인 소셜 펀딩을 통해 완성되었다. [황미요조]

 

Gloria, a female director with impressive achievements from both critics and audiences, struggles to get investment for her second film while frequently fighting with her mom, who urges her to get married. In the film, Gloria works as a part-time teacher, fools around at her friends DVD store, and revises her scenario according to an investors demand, easily gaining the sympathy of women living in large cities of Asia who are well-educated, have high specifications, pursue voluntary ever-singleness, and are cultural nomads(or dream of becoming like them). Sammaria SIMANJUNTAK, a director as well as scriptwriter, integrates global pop cultures comedy and dramatic grammar into the story and twists it a bit. Ucok, from the films original title After Ucok , means Batak men, one of the ethnic groups of Indonesia. Although it would be difficult to deliver the entire story in Korean, one of the conflicts that Gloria is going through is based on Indonesias complicated ethnic makeup and the conflicts between the various ethnic groups. Just like the story in the film, After Ucok was completed by means of grand-scale social fundraising through audience members. [HWANG Miyojo]

 

<감독> 삼마리아 시만준딱

1983년 출생. 인도네시아 반둥 공대에서 건축학을 전공하고 건축사무소에서 일했다. 회사를 그만두고 여러 단편 영화를 만들었으며, 2009년 장편영화 <친타>로 데뷔했다. 2010년에는 첫 다큐멘터리 <운명의 5, 어… 어… 어…>를 연출했다. 2011년 제작사 ‘PT 케폼퐁 겐두트’ 를 창립했으며, <짝을 찾아서>는 제작사 창립 후 첫 장편 영화이다.

배급 서울국제여성영화제

 

<Director> Sammaria SIMANJUNTAK

Born in Bandung, Indonesia in 1983. Studied architecture at Institut Teknologi Bandung. She resigned from an architecture firm, and has since made numerous short films. In 2009, Sammaria released her first feature film, cin(T)a , and in 2010 directed her first documentary, Five Minutes Of Fame uh... uh... uh.... In 2011, she established her own production company, PT Kepompong Gendut. After Ucok will be the companys first feature film.

 

 

3. 루시와 목소리의 대결 / Lucy vs. the Limits of Voice

 

 

Mexico Drama201210 mins 

Lang. Non-English Sub. Korean, English

 Sep, 28th (Sat), 19:00

 

 키워드: 여자 아이, 삶과 죽음, 나이듦, 잔소리, 성장, 목소리

 

 7살 소녀 루시는 잔소리가 심한 고모, 기력이 쇠한 할아버지와 함께 살고 있다. 온갖 집안일과 주변 사람들에 대한 방대한 관심으로 늘 분주한 고모, 그리고 대부분의 시간을 의자에 앉아 지내는 할아버지. 루시는 제품에 사용기한이 있는 것처럼, 사람의 몸과 기능도 일정 시기가 지나면 닳아 없어질 수 있다는 것을 직감적으로 알아차린다. 소녀의 시선에서 본 나이 듦에 대한 사유, 인간의 몸과 에너지에 대 한 철학은 마술적 현실의 매력을 느끼게 하기에 충분하다. [홍소인]

 

Seven-year-old Lucy lives with her nagging aunt and her old, weak grandfather. Her aunt is always busy with all kinds of household chores and nosing around in other peoples affairs. Her grandfather sits in his chair for most of the day. Lucy intuitively realizes that a persons body can be worn down after some time, just as products have an expiration date. The reasons for aging and the philosophies of the human body and energy, seen from a girls perspective, are enough to experience the charm of a magical reality. [HONG So-in]

 

<감독> 모니카 에레라

1985년 멕시코 시티 출생. 모니카 에레라는 디자인 영화 텔레비전센터에서 텔레비전과 영화학을 전공했으며, 2010년에는 밴쿠버영화학교 장학금을 받으며 영화, 텔레비전 각본을 공부하기도 했다. 2011년 그녀는 우수한 성적으로 졸업했으며 밴쿠버라틴아메리카영화제에서 프로그램 코디네이터로 활동하기 시작했다.

배급 서울국제여성영화제

 

<Director> Mónica HERRERA

Born in Mexico City in 1985. Mónica HERRERA received a B.A. in Film and Television from the Centro de Diseño, Cine y TV. In 2010, she obtained a scholarship from the Vancouver Film School and studied scriptwriting for Film and Television.

 

 

4. 그녀는 나의 베스트 프렌드 / She Is My Best Friend

 

 

 Thailand Drama201213 mins 

Lang. Non-English Sub. Korean, English

 Sep, 28th (Sat), 10:30

 

 키워드: 10, 퀴어, 배드민턴

 

매일 보던 허물없던 친구가 갑자기 조금 다르게 느껴지면서 어색해지는 순간, 그리고 사실 눈치 못 챘을 뿐이지 친구가 나를 그냥 친구 로 대하고 있지 않았다는 것을 깨닫는 순간. 바로 그 순간의 긴장감을 로맨틱하고 사랑스럽게 그려냈다. 햇빛, 바람, 뛰어가는 소녀들의 흔들리는 치맛자락과 머리카락. 영화의 모든 공감각들이 생생하다. [황미요조]

 

The moment you feel awkward with a close friend and realize that, without you noticing, the friend hasnt treated you as just a friendthe film captures the tension of that moment in a romantic and lovely way. Sunshine, wind and swaying skirts, and the hair of running girls. All of this synesthetic imagery is vivid. [HWANG Miyojo]

 

<감독> 지라싸야 웡수띤

1992년 방콕 출생. 대학 3학년 때 만든 첫 단편영화 <잘 다녀왔어요>로 제16회 태국단편영화제에서 학생부문 최우수상을 수상했다. 두 번째 단편 <그녀는 나의 베스트 프렌드>는 국내외 유수의 영화제에 초청받았다.

배급 서울국제여성영화제

 

<Director> Jirassaya WONGSUTIN

Born in 1992, Bangkok. She made her first short film Welcome Home during her junior year of college. It received the Top Award for under-graduated filmmaker from the 16th Thai Short Film and Video Festival 2012. Her second short film She Is My Best Friend has been selected to be screened at both domestic and international film festivals already.

 

 

5. 앵두야 연애하자 / Miss Cherry’s Love Puzzle

 

 

 KoreaDrama201198 mins 

Lang. Korean Sub. English

 Sep, 28th (Sat), 10:30

 

요즘 20대 여성이라면 누구나 공감하며 감독 본인이 겪었을 듯한 성장통을 유쾌, 상쾌, 통쾌하게 그리고 있다. 제목에서 알 수 있듯이 주인공은 앵두라는 작가 지망생과 같이 동거하는 3명의 친구들의 일과 사랑을 쫓는 이야기를 실감나게 전달한다. 지지리도 일이 풀리지 않지만 영화는 절대 우울하지 않다. 우리가 과연 무엇 때문에 살고 무엇에 웃고 우는지 공감할 수 있으며 특히 요즘 대세인 ‘힐링’을 원하는 사람들에게 강추! (제주여성영화제 프로그래머 한진이)

 

The movie centers around Aeng-doo (a.k.a. ‘Cherry’ in English) who is a wannabe writer and her three friends all live together in her house as the consequence of her parents winning the lottery and moving away to Europe. This premise may sound a little unrealistic but the movie does not deter the audience from fully enjoying and empathizing with the main protagonist and characters. We keenly feel their pain, trials and triumphs throughout the movie. Two thumbs up for anyone seeking inspiration to go through some changes in their lives. (Jenie Hahn, Jeju Women’s Film Festival Programmer)

 

<감독> 정하린

제작 프로덕션 LAS / 배급 마운틴픽처스 / 스테이지 팩토리 (공동제공)

 

<Director> Jung Harin